mandag den 5. marts 2012

Lækre, sunde kanelsnegle med mumsende-blødt dadelfyld.

Det behøver hverken at være svært eller besværligt at gå i køkkenet og bage sødt, uden at bruge sukker!:) Her kommer mine - kernesunde - favorit-kanelsnegle, med bløde dadler som hovedingrediens i fyldet... Uhmmm. 


Og for lige at gøre det lidt festligt og sjovt, eksperimenterede jeg denne gang med udformningen, og lod mig inspirere af DSB´s udgave; der blev både "trehjulede" som jeg kalder dem på billedet, "firhjulede" (ikke afbilledet) og alm store gode snegle. ;-) Bon Appetit!

Alt efter udgave og størrelse: ca 16 stk.

2 dl vand
2 dl (sukkerfri) soyadrik
4 store spsk kokosfedt (olie) (kan købes uden smag i helsekosten, hvis man ikke bryder sig om kokos.)
15-20 g gær
et lille drys salt
1/2 tsk kanel
1/4 tsk kardemomme
2 tsk agavesirup
8 dl fuldkornsspelt-mel
2 dl lyst speltmel
+ lidt mel til udrulning.

Fyld:
2 dl bløde, udstenede dadler - eller lidt flere efter smag (dem i pap æsker fra coop-butikker)
2 spsk kokosfedt
1 stor spsk kanel

Varm vand og soyamælken forsigtigt op i en gryde, og put kokosfedtet i, når det er lillefingervarmt. Tag gryden af varmen. Hæld den varme væske i en skål (og det er altså vigtigt med temperaturen, da det er forudsætningen for hævningen; gærens effekt, at væsken ikke er for varm) og bland resten af ingredienserne i - melet til sidst, lidt ad gangen; det grove kommes i først, og det lyse til sidst. Dejen æltes godt. (Jeg bruger min elpisker med dejkrogene til at røre massen sammen, inden den æltes!:)) Hvis man har tid sættes dejen gerne til hævning lunt en lille times tid. 

Dejen rulles ud på et bord og fyldet røres godt sammen i en skål. Det skal være blødt og cremet og fordeles herefter på dejen. Sneglene rulles sammen - enten ved at skære strimlerne i 3-4 små stykker, der individuelt rulles og sammensættes til een. Eller ved at rulle hele dejstykket sammen til en pølse, og skære snegle af rullen!

Lad sneglene efterhæve i 30 min. Pensl dem evt med soyamælk. 
Bages i ovnen ca. 15 min. ved 200 grader. Og voilá!:-))
Bon appetit





Ingen kommentarer:

Send en kommentar