mandag den 23. april 2012

Vegetar filet - påskemenú.

I påsken havde vi en af mine rigtig gode venner på besøg og hans friske og herlige teenage-søn. Og selvom jeg har en forkærlighed til det veganske, gik vi her på kompromis fra det veganske til det vegetariske med quorn filet´er.


Fileterne kan eventuelt for-steges forsigtigt i lidt olivenolie på panden, inden de puttes i fad med rigeligt havrefløde, vand, hvidløgspulver, karry og maldonsalt eller himalaya salt. Løg kan med fordel også snittes og puttes i. Husk vandet da væden i fløden fordamper og derfor svinder ind til en tyk masse. Den blev lige rigelig tyk denne gang (er smurt ovenpå filet´en)


Jeg bruger helst havrefløde, fremfor soyafløde eller risfløde, da den ikke indeholder sirup. (hhv. hvedesirup eller rissirup) Siruper påvirker blodsukkeret og desuden er unødvendig i maden. Desværre er den ikke så tilgængelig at få fat på på landet - så vidt jeg ved skal den købes i Irma eller helsekoster, hvorimod soya- og risfløde kan købes i Coops butikker, der også huserer her på landet.

Som base spiste vi vilde ris og en lækker lækker salat med granetæble i.. Mums!


Bon appetit. :)

1 kommentar:

  1. Jeg har nu læst om produkterne fra quorn, og vil ikke længere anbefale disse produkter, men hellere fremhæve feks soja-produkter til lignende retter. Quorn er alt for forarbejdet i sin struktur.

    Henvisning til Leif Varmarks kommentar på Vegetarkontakt: http://www.vegetarkontakt.dk/?-quorn=46217

    SvarSlet